Onze reis naar Oekraïne (20-23 oktober 2022)

Reis naar Oekraine van 20 tot en met 23 oktober 2022

Woensdagavond 19 oktober is met veel vrijwilligers de bus weer geladen met hulpgoederen voor de stad Zhytomyr, ongeveer 140 km ten westen van Kiev. Donderdagmiddag, 20 oktober vertrekken wij, Hendrik Beihuisen en Kees Boot. We rijden ’s nachts door. Het eerste doel van de reis is de Lidl in Zamosc, een historische stad aan de oostkant van Polen. We willen bij deze Lidl nog wat levensmiddelen kopen en daarmee de bus afladen. Om zes uur ’s morgens staan we met 4 volgeladen winkelwagens bij de kassa van de Lidl. Vanaf Zamosc rijden we naar de grenspost Ustyluh en arriveren daar om acht uur. Anderhalf uur later zijn we door de controles en gaan we op weg naar Zhytomyr. Het wegdek is slecht en het eerste wat ons opvalt is dat alle wegbebording waarop de richting wordt aangegeven, zijn verwijderd. Onderweg zijn er veel “roadblocks”. De weg is dan gedeeltelijk afgezet met betonblokken en zandzakken, waar je doorheen moet slalommen. Er zijn overal soldaten.

We passeren de steden Lutsk en Rivne. Het is lekker zonnig vriesweer. Om 4 uur in de middag bereiken we Zhytomyr en worden hartelijk ontvangen door Zhanna en haar team.

Zhanna leidt een organisatie waarbij hulp wordt geboden aan vluchtelingen uit het oorlogsgebied en aan achterblijvende gezinnen van frontsoldaten. Met elkaar lossen we de bus en wisselen nieuws en ervaringen uit. In de schemer maken we een stadswandeling. Om energie te besparen is er geen straatverlichting. Ook in de stad zijn er veel afzettingen met zandzakken en verroeste metalen anti-tankkruisen te zien. We kijken bij de puinhopen van een door een raket getroffen schoolgebouw en eten in restaurant dat in een keldercomplex is gebouwd. De avond praten we verder over de hulpverlening. Welke spullen zijn nuttig en nodig? Hoe verloopt de distributie aan vluchtelingen? Hoe verloopt de verantwoording? We worden laat afgezet bij ons hotel.

Zaterdagmorgen om zeven uur gaat het luchtalarm. We moeten zo snel mogelijk naar de kelder onder het hotel. De Oekraïense overheid informeert de burgers via apps over inslagen van raketten en over de richting van binnenkomend raketten en drones. De burgers zijn aan de berichten gewend, maar de impact is toch groot, omdat energie-uitval in de stad, grote gevolgen heeft voor straatverlichting, verwarming, deuren, liften en pin-apparatuur. Om negen uur ontvangen we op het kantoor van Zhanna zes vluchtelinggezinnen. Ze komen uit Donetsk, Luhansk, Bachmut, Zaporizja, Kramatorsk en Charkov. Allemaal steden in oorlogsgebied. We luisteren naar de verhalen over het vluchten voor oprukkende Russen. Over het achterblijven van familie en vrienden. Over verwoeste huizen, waaruit niets te redden viel en over opvang en hulp in moeilijke omstandigheden. Met de winter op komst en aanvallen op de energie-infrastructuur is warmte het meest besproken punt. Dekens en winterkleding zijn welkom. Maar ook de meegebrachte kookplaten, pannen, ovens en magnetrons vinden gretig aftrek. We praten nog persoonlijk na met een aantal vluchtelingen.

Om elf uur gaat opnieuw het luchtalarm en melden de apps dat Zhytomyr bedreigd wordt. We schuilen in een oude Sovjetbunker. Er is intensief overleg over de inslagen en de mogelijke gevolgen. Zo wordt het dagelijks leven beheerst door de oorlog. Zodra de apps aangeven dat de kust veilig is, praten we verder over de hulp die nodig is. We eten een pizza (uit de op hout gestookte steenoven,) in een met kaarsjes verlicht restaurant; andere restaurants zijn gesloten. Om twee uur nemen we afscheid en rijden terug naar de Oekraïense grens. We nemen een vluchteling mee naar Polen. Na vier uur wachten bij de grens rijden we door naar Lublin. Het is al heel laat als we in ons bed stappen in het Ibis-hotel in Lublin. De volgende morgen vroeg vervolgen we onze weg naar huis.